ANALIZA SKUTECZNEGO PRZYWÓDZTWA: JAK OKRUTNE DOŚWIADCZENIA NA MAKAKACH HARREGO HARLOWA KSZTAŁTUJĄ LEADERSHIP?

Zastanawiacie się Państwo, co wspólnego mogą mieć te eksperymenty ze skutecznym leadership? Harry Harlow poświęcił całe swoje życie na przeprowadzaniu iście sadystycznych badań z zakresu potrzeby dotyku i bliskości. To, o którym chcę dziś opowiedzieć, polegało na oddzieleniu młodych makaków królewskich od ich biologicznych mam. Następnie zastąpienie rodzicielek wcześniej stworzonymi, dwiema pseudo matkami. Pierwsza, posiadająca butelki z pożywieniem zrobiona z drutu kolczastego, druga, której nie dano pożywienia, za to została skonstruowana z miękkich, przytulnych materiałów.

Wynikiem badań był wniosek: maluchy wolały miękką i przyjemną mamę. Do drucianej zbliżały się jedynie wtedy, gdy były głodne.

Harry Harlow

Jak ten eksperyment możemy przełożyć na skuteczny leadership?

Podczas jednej z sesji klientka, która notorycznie anuluje spotkania z innymi specjalistami, powiedziała mi coś, co chcę przesłać dalej. Sądzę, że ta informacja może być materiałem do przemyśleń dla leaderów, managerów, kadry zarządzającej. Da ona wstępną odpowiedź, jak skutecznie pracować z zespołami ludzkimi.

Zapytana, dlaczego od pół roku nie odwołała ani jednej naszej sesji odpowiedziała – bo pani jest wymagająca, miła i pani na mnie zależy.

Czyż jej wypowiedź nie jest kluczem do odpowiedzi jak być skutecznym liderem i efektywnie zarządzać zespołem?

Jakie cechy warto wzmacniać w konstruktywnym przywództwie?

Skuteczny leadership to nie magia, a know how zbudowany na konkretnej, psychologicznej wiedzy.

WYMAGANIE

Aby wymagać od innych, należy najpierw wymagać od siebie. Drogi leaderze jak u Ciebie z tym punktem? Aby wymagać, trzeba wiedzieć czego konkretnie się wymaga – drogi leaderze jak u Ciebie z tym punktem? Aby wymagać trzeba umieć jasno i konkretnie komunikować? Drogi leaderze jak u Ciebie z tym punktem?

Wymaganie jest procesem wielopłaszczyznowym. Często nie wygodnym, potrzebującym dużej pracy nad sobą, tak aby umieć być konsekwentnym w pracy z innymi.

BYCIE MIŁYM

Jest to ostatnia cecha, jaką bym sobie przypisała. Za to użyłabym słowa „ludzka“. Tak ja jestem „ludzka“. Wyznaję zasadę, że aby o kimś coś powiedzieć, trzeba 7 dni i 7 nocy iść w jego butach. A ja nie szłam w niczyich butach ani jednego dnia. Za to w pracy z klientami używam takiej emocji jak empatia i pracuję nad budującą krytyką poprzez zadawanie pozytywnie konstruktywnych.  

Leaderze, czy znasz metodę pozytywnego feedback? 

To, że coś się już stało – to się stało i się nie odstanie. I nie ma co tego wypominać. Złotą zasadą pozytywnego, skutecznego leadershipu jest wyciąganie wniosków. Pytanie, które zawsze możesz zadać zarówno sobie jak i pracownikowi, brzmi – co możesz zrobić, żeby to się już nigdy nie powtórzyło? Każdy z nas popełnia błędy, bo jesteśmy ludźmi. Ważne jest to, że prowadząc człowieka, sprawiamy, iż ten ktoś wyciąga wnioski i nie po pełnia tego samego błędu drugi raz. 

Moje pytanie – drogi leaderze, czy potrafisz prowadzić zespół w taki sposób, aby każdy umiał wyciągnąć konstruktywne wnioski ze swoich pomyłek?

PANI NA MNIE ZALEŻY

Tutaj nie ma potrzeby przytaczać badań, aby wykazać, że dla każdego z nas „JA” jest najważniejsze. I dla tych którzy krzykną – nie moje dziecko jest dla mnie najważniejsze, przedstawię teorię opisaną w książce pt. „Inteligencja emocjonalna“ D. Goldmana.Autor stawia tezę, iż rodzice ratujący swoje dziecko robią tak, dlatego że ratują swoje DNA. Pierwotny instynkt zachowania gatunku – więc nie chodzi tutaj o miłość i wartości wyższe. Chodzi tutaj o „JA” w postaci przedłużenia istnienia mojego DNA. I choć wielu z nas ma wewnętrznego sabotażystę, to jednak nie jest on wstanie zagłuszyć ważoności JA.

Dlatego też pracując z człowiekiem, ważne jest, abyśmy mieli odpowiednio ukierunkowaną empatię na jego JA.

Dlaczego zależy mi na moich klientach?

Bo przecież, gdy będę z nimi pracować tak, że ich życie stanie się takim, jakim oni chcą żyć, to będą mnie polecać. Wtedy ja będę mogła żyć życiem, jakim ja chce. Proste naczynie połączone.

Jak rozwijać umiejętności przywódcze zgodnie z psychologią pozytywną?

Jeśli osoba chce zarządzać zespołem, to ważne jest, aby umiała sprawić, iż każdy jego członek będzie wiedział, że jest ważny dla swojego przywódcy. Tylko w takiej sytuacji osoby  z radością będą wspierały leadera w misji, jaką realizuje. A to dlatego, że będą się dobrze przy nim czuły. Natomiast leader będzie mógł mówić o skutecznym leadership.

Często drodzy czytelnicy pytacie – jak motywować zespół, no właśnie podkreślając ważność każdego pracownika. Tylko mądrze budując wellbeing pracowników, budujemy firmę. Jest to wielki wkład psychologii pozytywnej w obszar biznesu.

Tutaj możemy się zagłębiać w neurologii i neuroplastyczności mózgu i neuroprzekaźnikach, takich jak dopamina i serotonina. Jeśli dochodzi do ich uwolnienia się w czasie współpracy z leaderem, dla którego drugi człowiek jest ważny, to wpływa to bezpośrednio, na to, że pracownik będzie się angażował. Jest to jednak dość rozległy temat, może na kolejny wpis. 

Jakie są skuteczne techniki przywódcze?

Teraz chcę powrócić do tematu makkaków i przytulania. Zobaczcie Państwo podobieństwo:

miękka matka do przytulania = pozytywny leadership versus druciana matka z pożywieniem = praca bez przyjemności z bardzo dobrym wynagrodzeniem.

Jeżeli pracownik motywowany jest jedynie pensją (druciana matka z jedzeniem), którą zarabia, to będzie wykonywał swoje obowiązki mniej, lub lepiej. Ale natychmiast po ich zakończeniu ucieknie w przestrzeń, w której będzie się dobrze czuł (miękka matka do przytulania). Jak pokazują badania wykonane przez E. L. Deci „ (a) gdy pieniądze były wykorzystywane jako nagroda zewnętrzna, motywacja wewnętrzna wykazywała tendencję spadkową, natomiast (b) gdy stosowano wzmocnienia werbalne i pozytywne informacje zwrotne, motywacja wewnętrzna miała tendencję do wzrostu“ (Deci, 1971).

The Self-Determination Theory Motivation Taxonomy from " Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions, " by Ryan, R. M., & Deci, E. L., 2000, Contemporary Educational Psychology, 25. p. 61.

The Self-Determination Theory Motivation Taxonomy from ” Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions, ” by Ryan, R. M., & Deci, E. L., 2000, Contemporary Educational Psychology, 25. p. 61.

Jak wykorzystać wiedzę o naszym społeczeństwie szczególnie? Ba, jak sprawić by pokolenie Z chciało pracować?

Pamiętajmy, że funkcjonujemy w społeczeństwie konsumpcyjnym = przyjemnym. Transformacja pracy, doprowadziła do tego, że dzisiejszy pracownik pragnie środowiska dającego mu możliwość odczuwania hedonizmu pracowniczego, czyli mamy, która oprócz karmienia daje ciepło. Właśnie w taki sposób proponuję przeanalizować doświadczenie Harlowa i wdrożyć je w środowisko pracy tworząc skuteczny leadership.

A ty, liderze, w jaki sposób chcesz użyć konsekwencji, życzliwości i empatii emocjonalnej do budowania zespołu?

Drogi czytelniku, a teraz wyzwanie dla Ciebie – 

Wyjdź z szarej masy oglądaczy i zostaw po sobie ślad w postaci komentarza, polubienia lub udostępnienia tego tekstu.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder